Effectieve marketing via een brochure: hoe doe je dat?
Gedrukte brochures zijn één van de meest effectieve en veelzijdige marketinginstrumenten voor bedrijven van elke omvang.
Brochures zijn een kosteneffectief, duurzaam medium om prospects en klanten te informeren over wie je bent, wat je doet, waarom je dat doet, en waarom ze jouw product of dienst zouden moeten gebruiken.
Brochures zijn ook zeer flexibel. Ze kunnen variëren van lange corporate brochures die mensen alles over jouw onderneming vertellen tot korte brochures die zich richten op een enkel product en alles daartussenin.
Andere voordelen van gedrukte brochures zijn:
- Gemakkelijk te verspreiden
- Uitstekend voor het communiceren en opbouwen van je merk
- Uiterst geschikt voor direct mail campagnes
- Geeft je bedrijf geloofwaardigheid en autoriteit
- Ideaal in combinatie met digitale marketing
Digitale marketing krijgt tegenwoordig misschien meer aandacht, maar veel mensen geven nog steeds de voorkeur aan gedrukt materiaal. Ze houden van de look en feel van een goed ontworpen brochure op maat.
Ze houden liever iets in hun hand dan dat ze het op een scherm lezen. En brochures geven hen een tastbaar product dat ze bij zich kunnen dragen in plaats van het op hun smartphone te bekijken.
Dus waarom stuur je in je volgende digitale campagne geen fysieke versie van je ebook of whitepaper om je prospect te imponeren?
De volgende tips helpen je het meeste uit jouw brochures te halen.
Bepaal je doelgroep
De doeltreffendheid van de brochure hangt af van hoe nauwkeurig je de beoogde doelgroep bepaalt.
Dit kan lastig zijn omdat brochures gericht kunnen zijn op een breed algemeen publiek, of ze kunnen gericht zijn op specifieke groepen of subgroepen van mensen die wellicht interesse hebben in jouw onderneming.
Om een duidelijk idee te krijgen van wie de brochure moet aanspreken, begin je met na te denken over wat je met de brochure wilt bereiken. Is het een introductie van jouw bedrijf, of wil je een specifiek product of promotie in de kijker zetten?
Ben je op zoek naar het genereren van leads en sales, of is het meer een educatief stuk om mensen bewust te maken van jouw merk? Is het ergens in het midden waar je mensen wilt informeren maar ook motiveren om de volgende stap in de verkoopcyclus te nemen?
Stel vervolgens twee verschillende groepen vast: de groepen die gewoonlijk geïnteresseerd zijn in informatie over jouw bedrijf, en de groepen waarvoor je meer belangstelling zou willen wekken. Dergelijke groepen kunnen zijn:
- Prospects
- Huidige klanten
- Potentiële strategische partners of investeerders
- Potentiële werknemers
- Potentiële partners en sympathisanten uit de gemeenschap
Elke groep zal een andere boodschap nodig hebben die ingaat op hun specifieke interesses. Elke brochure moet echter één gemeenschappelijke factor hebben – een sterke call to action!
Zelfs als de brochure vooral educatief is, wil je nog steeds dat mensen actie ondernemen na het lezen ervan.
Ga de dialoog met hen aan en vertel hen welke actie ze moeten ondernemen: “Bezoek onze website”, “Bel om met één van onze vertegenwoordigers te spreken”, enz.
Bepaal de content van je brochure
Bij print trekt het ontwerp de aandacht van de lezer, maar motiveert de inhoud hem om actie te ondernemen. De inhoud moet echter wel in overeenstemming zijn met het doel van de brochure.
Als het een bedrijfsbrochure is, wil je informatie op hoog niveau opnemen, zoals je missie, unique selling proposition (USP), hoe lang je al actief bent en wat jouw onderneming onderscheidt van de concurrentie. Als het een productbrochure is, ga je meer in detail willen treden over de kenmerken en voordelen van het product.
Enkele basistips voor het maken van effectieve content voor brochures:
Wees kort en specifiek. Je hebt een beperkte hoeveelheid ruimte om informatie te presenteren, dus probeer niet alles in één brochure te behandelen. De enige uitzondering hierop is een bedrijfsbrochure, waarin doorgaans veel verschillende onderwerpen aan bod komen. Beperk de informatie in product- of dienstenbrochures tot maximaal drie onderwerpen.
Schrijf voor jouw doelgroep. Probeer je voor te stellen hoe één van je typische klanten of potentiële klanten eruit ziet en schrijf voor die persoon. Wie zijn jouw klanten? Waar wonen ze? Wat voor levensstijl hebben ze? Waarom zouden ze geïnteresseerd zijn om zaken te doen met jouw bedrijf?
Denk als een klant. Raak niet verstrikt in het tot in de details beschrijven van de kenmerken van jouw product.
Focus in plaats daarvan op de voordelen – hoe jouw product een probleem oplost voor de klant of hun leven beter maakt. Ga in op de vraag die elke klant stelt: wat levert het mij op?
Vergeet de call to action niet. Houd in gedachten dat mensen er niet naar zullen handelen tenzij ze begrijpen hoe het hen ten goede zal komen.
Een marketing brochure ontwerpen
Een belangrijk doel is om de brochure zo interessant en nuttig te maken dat mensen hem willen houden. Dit is waar creatief ontwerp een sleutelrol speelt, en dat begint in vele gevallen met kleurgebruik.
Gewaagde kleuren zijn goed – als ze werken met jouw merkimago. Verschillende kleuren roepen verschillende gevoelens op. Zorg ervoor dat uw kleurencombinaties overeenkomen met hoe u wilt dat klanten zich voelen over uw merk.
Neem een QR-code (quick response) op, zodat lezers hun smartphone kunnen gebruiken om snel meer informatie te krijgen als ze dat willen. Het gebruik van textuur is een andere goede manier om lezers bij de brochure te betrekken.
Volg altijd deze basisprincipes bij het ontwerpen van je brochures:
Schrijf een sterke, overtuigende kop. Zorg dat mensen willen blijven lezen.
Gebruik papier van hoge kwaliteit. Een brochure vertegenwoordigt jouw bedrijf aan iedereen die het ziet. Het gebruik van papier van lage kwaliteit stuurt de verkeerde boodschap.
Wees consistent met je lettertypes. Eén voor de kop, één voor de subkoppen en één voor de hoofdtekst. Als je te veel lettertypen gebruikt, lijkt het alsof je niet kon kiezen welk lettertype je wilde gebruiken.
Gebruik geschikte afbeeldingen. Gebruik foto’s en grafische afbeeldingen die direct verband houden met het hoofdthema van de brochure. Vermijd indien mogelijk het gebruik van algemene afbeeldingen.
Maak het lezers gemakkelijk om te reageren. Zorg ervoor dat telefoon, e-mail en website gemakkelijk zichtbaar zijn in de brochure. Als je social media accounts hebt, vermeld deze dan ook.
En vooral, imiteer de concurrentie niet. Het idee met een brochure is om jouw bedrijf te onderscheiden van alle anderen in de markt. Als een concurrent een geweldige brochure heeft, probeer die dan niet te kopiëren.
Kijk in plaats daarvan naar de ontwerpelementen en vind een manier om deze te gebruiken om jouw merk op een unieke en creatieve manier te presenteren.
Wanneer je klaar bent om jouw doelgroep te verbazen met een doelgerichte marketingbrochure, neem dan contact op met de experts van Reproduct.
Met meer dan 30 jaar ervaring kun je rekenen op onze expertise, zowel qua vorm als inhoud.