Effectieve Marketing via Print in het Digitale Tijdperk

Als ondernemers begrijpen we beter dan wie ook hoe groot de noodzaak is om je boodschap uit te dragen.

We schreeuwen het van de bergtoppen. We plakken ons logo op petjes, koffiekopjes, shirts en alles wat groot genoeg is om prominent te worden getoond. We geven veel geld uit aan een eenmalige deal (in veel gevallen) om de aandacht van onze potentiële koper te trekken.

In dit digitale tijdperk zijn er nog steeds atypische manieren om eruit te springen: de flyer bijvoorbeeld. Ken je die nog? Een eenvoudige, kosteneffectieve manier om wat u verkoopt of promoot in de hoofden van uw prospect te verankeren.

Als bedrijfsleider van Reproduct kom ik dagelijks in contact met ondernemers en bedrijven die print nog steeds een warm hart toedragen.

En de reden is voor de hand liggend: het is nog steeds een zeer effectieve vorm van communicatie.

Door de tips hieronder te volgen zal ook jouw bedrijf in staat zijn om een succesvolle flyer te ontwerpen (en te voorzien van copy die aanzet tot actie!).

Woorden doen er wel degelijk toe!

In de wereld van printmarketing is woordkeuze van cruciaal belang.

Je hebt vaak slechts een beperkte ruimte waarmee je de lezer nieuwsgierig moet maken, en zelfs overtuigen van je boodschap. Bovendien moet de boodschap aanzetten tot een bepaalde actie. Woordkeuze is niet minder belangrijk bij het gebruik van flyers om te communiceren.

Je wilt dat je boodschap gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Je flyer of brochure is geen scriptie, je probeert steeds om de lezer een stap dichter naar de verkoop te trekken.

De taal moet gemakkelijk vloeien, het verhaal moet boeiend zijn en het moet de prospect precies leiden naar waar je wilt dat ze gaan: de Call To Action (CTA).

Of het nu over verkoop of lead-generatie gaat, breng de lezer niet in verwarring, laat hem niet te veel moeite doen en vermijd absoluut alles wat hem zou kunnen afleiden!

Je hoeft ook heus geen Master in de Grafische Vormgeving op zak te hebben om van je flyer een succes te maken. Er zijn namelijk een aantal basisprincipes te overwegen als je begint met het ontwerpproces:

  • Te veel beeldmateriaal is een no-go. Foto’s en logo’s moeten het ontwerp aanvullen, niet overheersen.
  • Het moet gemakkelijk te lezen zijn en gemakkelijk te absorberen. Nogmaals, dit mag voor de lezer niet aanvoelen als een opgave. Verleid ze – maak ze nieuwsgierig genoeg om meer te willen weten over het product of de dienst.
  • Gebruik full color. Uw prospects zullen waarschijnlijk denken dat u goedkoop bent als u alleen zwart-wit gebruikt.
  • Gebruik verschillende lettertypes en -groottes (maar ook weer niet teveel). Dit is geen excuus voor artistieke vrijheid. Koppen en subkoppen moeten van verschillende grootte zijn. De body van de flyer, call-outs, enz., moet duidelijk zijn, maar niet overdreven. Je wilt nooit dat je flyer moeilijk te lezen is.

De perfecte één-twee

Eén van de beste kenmerken van flyers is dat ze alomtegenwoordig zijn en ze hoeven niet te worden uitgelegd. Dit in tegenstelling tot vele digitale uitingen waar je vaak afhangt van de digitale geletterdheid van de ontvanger.

Niemand die een flyer van jouw bedrijf ontvangt gaat zich afvragen wat ze aan het lezen zijn. Ze hoeven niet in te loggen op een portal op het internet, er is geen wachtwoord en ze zijn niet verplicht om iets te downloaden.

Afhankelijk van het bereik je voor ogen hebt, kan het rendement op de investering (ROI) van het gebruik van flyers om uw boodschap uit te brengen aanzienlijk zijn.

Echter, om de hoogste ROI te halen, moet je een duidelijk plan hebben om de flyer bij de juiste ontvangers terecht te laten komen (de waar, wanneer en hoe van marketing).

Om deze ROI in kaart te brengen is het belangrijk dat je zo veel mogelijk kan doormeten.

Dit doe je door de Call-To-Action op je flyer meetbaar te maken:

  • wil je dat de lezers je opbellen? Zorg dan voor een telefoonnummer dat enkel voor deze campagne wordt gebruikt. Virtuele nummers zijn tegenwoordig zeer toegankelijk en kan je voor enkele euro’s per maand al inzetten.
  • wil je dat de lezers een campagne pagina op je website bezoeken? Maak dan gebruik van een unieke URL, en maak het de lezer eventueel eenvoudig door gebruik te maken van een QR code. De revival van de QR code is sinds de corona pandemie ontegensprekelijk, en biedt heel wat gebruiksgemak voor je lezer.

Misschien wil je het nog steeds van de bergtoppen schreeuwen? Dat is prima. Maar overweeg zeker ook om flyers een kans te geven als je dan toch bezig bent.

Weet je echter niet waar te beginnen, of heb je geen tijd om het ontwerp voor je rekening te nemen? Weet dan dat je steeds kan rekenen op het team van Reproduct.

Reeds meer dan 20 jaar ontwerpen en drukken we flyers voor lokale Gentse ondernemers maar ook voor grote multinationals. En deze kennis delen we graag met jou!