Een flyer is een geweldig marketinginstrument omdat het zo veelzijdig is. Het kan gebruikt worden voor bijna alles!
Van het promoten van een evenement tot reclame maken voor een verkoop, er zijn geen grenzen aan het gebruik van flyers.
Flyer marketing is eenvoudig en eerder goedkoop, en je hoeft geen professionele ontwerper te zijn om een effectieve flyer te maken. Dat gezegd zijnde, er zijn een paar dingen die je in gedachten moet houden die het ontwerpproces gemakkelijker maken, ongeacht je design skills.
1. Definieer een duidelijk doel voor je flyer
Voordat je zelfs kan beginnen met het ontwerpen van je flyer, definieer een duidelijk doel wat je wil bereiken via de flyer.
Welke actie wil je dat je lezers gaan nemen na het lezen van je flyer? Je hebt slechts beperkte ruimte op een flyer dus je wilt ervoor zorgen dat je die ruimte nuttig invult. Als je je doel eenmaal hebt vastgelegd, is het gemakkelijker om je te beperken tot de informatie die er echt toe doet. Het is belangrijk dat je de lezers niet overlaadt met irrelevante informatie.
Het definiëren van een duidelijk doel zal je helpen een effectieve flyer te maken.
2. Gebruik een template of een sjabloon
Wanneer je een flyer ontwerpt, vergeet niet dat je drukwerk ontwerpt.
Dit is een belangrijk onderscheid dat je moet maken omdat het niet alleen invloed heeft op de lay-out van je ontwerp, maar ook op de instellingen van de ontwerpsoftware die je gebruikt.
Voor een geslaagde drukopdracht moet je ervoor zorgen dat je de aflooplijnen en veiligheidsmarges correct hebt verwerkt om te voorkomen dat je ontwerp wordt afgesneden.
Als je niet weet hoe je deze hulplijnen in je bestand moet instellen, zal het gebruik van een sjabloon dat proces een stuk eenvoudiger maken.
Vergeet ook niet te controleren of je ontwerpt in het CMYK-kleurenprofiel en niet in sRGB. sRGB is prima voor digitaal ontwerp, maar als u ontwerpt voor drukwerk, helpt CMYK u bij het verkrijgen van het meest kleur nauwkeurige gedrukte product.
3. Ontwerp van boven naar beneden
Net als een pagina uit een boek, zal een flyer van boven naar beneden gelezen worden, dus het is alleen maar zinvol om dit in gedachten te houden als je aan het ontwerpen bent.
Je wilt de meest relevante en belangrijke informatie bovenaan plaatsen en de informatie die misschien iets minder belangrijk is voor onderaan houden. Hetzelfde geldt voor alle visuele elementen.
De grootte en schaal van uw ontwerpelementen en tekst moeten dezelfde hiërarchie weerspiegelen, met de meest impactvolle afbeeldingen en foto’s in het bovenste derde deel van het ontwerp.
4. Go “full-bleed”
De “bleed” is een rand die wordt voorzien als snijruimte, maar zorg er zeker voor dat je de achtergrond van je flyer doortrekt in deze snijruimte.
Kijk dus zeker de instellingen in de ontwerpsoftware na. Geef aan dat je de volledige afloop wilt gebruiken. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je flyer een witte rand heeft, en er minder professioneel uitziet.
5. Gebruik elementen van hoge kwaliteit
Visuele elementen van hoge kwaliteit, zoals afbeeldingen, zijn van essentieel belang voor het succes van je ontwerp. Alle visuele elementen in je ontwerp moeten relevant zijn voor de boodschap en gemakkelijk te ontcijferen.
Als iemand moet raden waar hij of zij naar kijkt, is de kans groot dat je zijn of haar aandacht kwijt bent.
Boei je publiek met een ontwerp van hoge kwaliteit door ervoor te zorgen dat elk element even goed is als het vorige. Het is aanbevolen om een resolutie van 300 dpi te gebruiken voor alle afbeeldingen in je ontwerp.
6. Contrast is key
Het gebruik van hoge contrasterende visuals is een geweldige techniek om de nodige aandacht te trekken. Jouw flyer moet er in slagen om voorbijgangers te laten stoppen, de flyer te nemen en hem vervolgens te gaan lezen.
Flyers worden vaak op drukbezochte plaatsen gelegd, dit betekent dat voorbijgangers niet voor om het even wat halt houden.
7. Vergeet je branding niet!
Je kunt de mooiste flyer aller tijden in de lokale koffiebar hebben liggen, maar als niemand weet van welk bedrijf of merk deze komt sla je de bal mis. Maak het gemakkelijk voor je kijkers om erachter te komen wie je bent, waar je bent gevestigd en welke actie je van hen verwacht. Flyers zijn een prima middel om de naamsbekendheid te vergroten, zolang je de branding maar in je ontwerp verwerkt.
8. Voeg een Call-To-Action toe
Je Call-To-Action is de actie die je van je lezer verwacht.
Voor de hand liggende voorbeelden zijn het bellen van een telefoonnummer of het bezoeken van je website. Je kunt zelfs een QR-code instellen die ze kunnen scannen en die hen rechtstreeks naar de webpagina brengt waar jij ze wilt hebben.
Als je niet kiest voor een QR code, maar je wilt dat ze een website bezoeken, zal het gebruik van een verkorte URL het voor hen gemakkelijker maken om daarheen te navigeren. Hoe langer de URL, hoe groter de kans dat ze een typefout maken of gewoon helemaal geen moeite doen.
Klaar om je flyer te drukken?
Bij Reproduct drukken we folders, brochures en flyers in de standaardafmetingen. Maar Reproduct kan nog meer! We drukken ook afwijkende formaten. We praten er graag met jou over. Dus, speciale wensen? Aparte formaten? Wij bekijken het samen met jou!
Als je vragen hebt of een offerte wil aanvragen, neem dan zeker contact op met onze specialisten, of bel ons dan op 09 265 81 81.