Digitale content hergebruiken voor drukwerk

Het hergebruiken van content is het proces waarbij een bestaand stuk content wordt herzien, bijgewerkt of herschreven zodat de boodschap hetzelfde blijft, maar het niet overkomt als hetzelfde stuk.

Dit wordt meestal gezien als een digitale marketingtechniek, maar herbestemming van digitale content naar een printformaat kan net zo effectief zijn.

Herbestemming van inhoud kan worden gedaan met vrijwel elk type inhoud, waaronder:

  • Webpagina copy
  • Landingspagina’s
  • Blogberichten
  • Interviews
  • White papers en artikelen
  • Online brochures en catalogi
  • Online product instructies
  • Video’s
  • Webinars

Elk digitaal stuk dat je kan herschrijven om het nieuw en fris te laten klinken, kan je hergebruiken in drukvorm.

Goede content motiveert mensen om actie te ondernemen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bijna de helft van alle consumenten zegt dat ze door het volgen van de content van een bedrijf eerder geneigd zijn een aankoop te doen.

Toch is het creëren van content een arbeidsintensief proces. Het kost tijd, creativiteit en geld om originele media voor je bedrijf te ontwikkelen. Het hergebruiken van content in printformaat verlaagt de kosten voor het creëren ervan, terwijl het ook andere voordelen biedt.

Het hergebruiken van content voegt een extra dimensie toe aan je marketingstrategie door je in staat te stellen een breder publiek te bereiken, met inbegrip van diegenen die hun informatie liever via gedrukte media verkrijgen.

Het verbetert ook je digitale marketinginspanningen door meer mensen naar jouw website en sociale-mediapagina’s te leiden, en kan de naamsbekendheid vergroten bij mensen die uw website nog nooit hebben bezocht. Het hergebruiken van content kan ook de kosten van het werven van nieuwe klanten verlagen, omdat je geen kosten hoeft te maken voor het creëren van nieuwe content.

Hoe digitale inhoud hergebruiken voor drukwerk

Het geheim tot succes bij het hergebruiken van content is creativiteit – niet alleen in wat je hergebruikt, maar ook hoe je het doet.

Zorg voor een strategie! Alle marketing moet een richting en een doel hebben, zelfs als het alleen maar gaat om het bijwerken van oud materiaal. Stel vragen als: “Wat is er veranderd in onze markt of klanten sinds we deze inhoud voor het eerst publiceerden?

Wat hebben we sindsdien nieuw of anders gedaan dat we zeker moeten vermelden in de nieuwe versie? Welke producten, klantsegmenten of prospectgroepen zouden het meest reageren op dit bijgewerkte stuk?

Identificeer goed presterende inhoud. Hopelijk hou je bij hoeveel bezoekers elk stuk digitale content krijgt en wat bezoekers doen na het lezen ervan. Zo weet je welke inhoud het meeste rendement oplevert en welke inhoud waarschijnlijk de beste resultaten in gedrukte vorm zal opleveren.

Hergebruik jouw beste inhoud in printformaat.

Bijvoorbeeld:

  • Verander een videoscript in een artikel.
  • Gebruik video testimonial quotes in gedrukte marketing materialen.
  • Publiceer ebooks en gidsen als gedrukte boeken.
  • Combineer meerdere blogposts tot een whitepaper of boekje.
  • Gebruik feedback van klanten op uw website als testimonials op brochures en flyers.
  • Zet webinar-inhoud om in gedrukte FAQ’s of how-to-boekjes.

Zorg ervoor dat elk hergebruikt middel een duidelijk doel en publiek heeft.

Gedrukte inhoud heeft veel verschillende doeleinden. Deze kunnen zijn:

  • Het publiek informeren over jouw bedrijf en product(en)
  • Het vullen van de pijplijn door nieuwe klanten aan te trekken
  • Verkoopevenementen en speciale aanbiedingen promoten
  • Merkherkenning en -loyaliteit opbouwen
  • Het positioneren van mensen in jouw bedrijf als thought leaders in de industrie
  • Vertrouwen opbouwen bij klanten en prospects

Een duidelijk doel helpt je bij het aanbrengen van wijzigingen in de inhoud en zorgt ervoor dat deze goed overkomt bij het beoogde publiek.

Creëer veel kleinere printmaterialen vanuit één grote digitale bron.

Stel, je hebt een videoserie die een schat aan informatie bevat over jouw bedrijf en haar producten. Organiseer de inhoud en verdeel deze in brochures, flyers, boekjes, advertenties en andere middelen.

Werk oud materiaal bij.

Soms is digitale content zo goed dat je het niet wil veranderen. Toch kan het data of andere informatie bevatten waaruit duidelijk blijkt dat het verouderd is. In plaats van helemaal opnieuw te beginnen, kun je de oude gegevens gewoon bijwerken en naar Reproduct sturen.

Nieuwe koppen, tussenkoppen en andere hulpmiddelen zoals citaten, callout-boxen en nieuwe afbeeldingen kunnen helpen om deze oude stukken weer tot leven te brengen.

Hou het overzichtelijk. Als je eenmaal begint met het hergebruiken van content, kan het gemakkelijk uit de hand lopen. Het opzetten van een contentbibliotheek, of zelfs alleen maar een spreadsheet, uitsluitend voor het bijhouden van uw hergebruikt drukwerk kan jouw marketingteam helpen georganiseerd en “in control” te blijven.

Deze bibliotheek kan bijvoorbeeld volgende gegevens bevatten:

  • Naam/titel van het stuk
  • Beoogd doel of publiek
  • Printmedium – brochure, boekje, white paper, etc.
  • Beschrijving – korte samenvatting van het onderwerp en de belangrijkste punten
  • Aanmaakdatum
  • Digitale platforms waarop het is gepubliceerd
  • De maker van het hergebruikte drukwerk

Zorg ervoor dat je een relatie opbouwt met een drukker die kwaliteitsdrukwerk levert met snelle doorlooptijden. Bij Reproduct kun je er zeker van zijn dat onze professionals altijd voor jou klaar staan.

Wij beantwoorden graag al uw vragen en begeleiden u bij het realiseren van een geweldig drukwerkproject. Neem contact met ons op via 09 265 81 81 of [email protected] .